dezambiguáció disambiguation

.........................................A Fenesztra a Perimédia Csoport magyar nyelvterületre szakosodott kritikai orgánuma. Szervezeti működését tekintve a Fenesztra a Perimédia Lab (PL) alegysége, a Perimetál Társulat (PT) iker-formációja és a Periszláv Stúdió (PS) szárnyügynöksége.
A Fenesztra lelkes csapata több, különböző szakterületen dolgozó közreműködőből áll. Fotós, alkalmazott grafikus, rajztanár, vágó, operatőr, képzőművészeti szakasszisztens, újságíró és idegen nyelvi levelező együttes munkája nyomán születik meg az a művészi kijelentés, melyet e szakemberek, kenyérkereső tevékenységük végeztével, saját szórakozásukra és hallgatóságuk gyönyörködtetése végett önzetlenül publikálnak a Fenesztra hasábjain. A modern korporatív logika és a kortárs üzleti szellem jegyében ezek az alkotók névtelenül és külön díjazás nélkül ruházzák át szellemi tulajdonukat és szerzői jogaikat a Fenesztra törzsvállalata (Perimédia Lab) alapító tulajdonosaira, akik a Fenesztra minden megnyilvánulásáért egyszemélyben vállalják a művészi és erkölcsi felelősséget.
.........................................Fenesztra is Perimedia Group’s critical organ dealing with domestic affairs. On an administrative level Fenesztra is a department of Perimedia Lab (PL), a twin-corps of Perimetal Ensemble and a flank agency of Perislave Studio.

prefenesztrált prefenestrated

tranzit.hu


nemzettek
procreative


mikonizáció
miconisation


ubul-ubul


NENY-POV


defenesztrált defenestrated

ablakon kidobott pénz
throwing money out of the window


ablakon kidobott díj
throwing the award out of the window


ablakon kidobott verseny
throwing the competition out of the window


ablakon kidobott demagógia
throwing demagogy out of the window


ablakon kidobott eladhatatlan
throwing unsalables out of the window


ablakon kidobott díler
throwing your dealer out of the window


refenesztrált kurátor
refenestrated curator


ablakon kidobott ház
throwing the house out of the window


ablakon kidobott betyár
throwing the scamp out of the window


ablakon kidobott (kormány)ablak
throwing the window out of the window


widerstand mit fantasie

Na mi van?

goldsmiths fights back

Goodby Indy

vigadó

rendszter 2014.03.17. 19:56

A fenesztra első bejegyzésében a magyar kritikus művészet publikálására tett ígéretet (lásd az oldal legalján). Ezt a művészetet egyesek akkor észre sem vették, vagy kevésnek érezték. Hála az MMA működésének, az azóta egyre inkább szárba szökő politikai művészet 2014 március 14-én, a Szabad Művészek és mások által kezdeményezett akcióban, egyfajta csúcsra ért Magyarországon. (Ne feledjük, hogy a beavatkozó művészet fejlődésében milyen fontos szerepe volt az NMA művészcsoportnak is, melynek születését ugyanúgy az MMA léte váltotta ki. Lásd a fenesztra korábbi bejegyzéseinek zömét.) A mostani "csúcsteljesítményhez", illő módon az MMA maga szolgáltatta a helyszínt (bár talán kissé túlzott mértékű ráfordítással…) saját rezidenciájának díszes előterében.

E történetben legörömtelibb mozzanat számunkra az, hogy a március 14-én előadott proteszt performansz nemcsak művészek, hanem kurátorok, elméleti alkotók és politikai aktivisták közös produkciója volt. (lásd a szerzők pontos felsorolását itt.) Nem úgy, hogy a kurátor szervez, a művész duzzog és a kritikus élcelődik, hanem mindenki egyformán a barikádokon! Egyformán kreatívan, egyformán bőrüket kockáztatva és így tovább…

Miniszterelnöki, főpolgármesteri, ex-plagizátori és minden egyéb szinten képviselte magát a nagyérdemű közönség is. Persze, ha ki-zoomolunk kissé a képből, ezeket a szereplőket is a performansz közreműködőinek lehet tekinteni. Végtére a kultúra afféle kollektív termék…  és ma még az sem világos, hogy a kezdeményező szerzőknél kevesebbet vagy többet kockáztattak részvételükkel ezek az alkotótársak.

Nagyon fontosnak érezzük a performansz „további” résztvevőinek szerepét is, akik az utca másik oldaláról járultak hozzá a jelentésalkotáshoz. Itt megint csak a kollektíva összetételét kell dicsérnünk, minthogy a művészek, művészettörténészek, tanárok, egyetemi hallgatók, intézményvezetők, publicisták, filozófusok és egyéb lelkes emberek olyan egyvelege skandálta egybecsengő véleményét az utca túlsó oldala felé, mely megint csak reménnyel tölt el bennünket, blogírókat, arra nézvést, hogy a kapitalista munkamegosztás nem verte teljesen szét a rokon szellemű emberek közösségét és nem tudta rájuk erőszakolni az egymás kizsákmányolására és utálatára kijelölt szerepeiket.

Nézzük tehát az eseményről készült eddigi legkimerítőbb sajtóösszefoglalót, mely igyekszik a napi médiasüllyesztőből kimenteni a hosszabb távra megőrzendő képeket.

Külön respekt és köszönet illeti Kökényesi Gábort és a hir24.hu-t, amiért önzetlenül rendelkezésünkre bocsátották az eseményről készített dokumentum-felvételeiket.

 

Szólj hozzá!

sermo super sepulchrum

rendszter 2013.10.08. 19:39

Szólj hozzá!

a lépcsőről kiáltott szó

rendszter 2013.05.16. 17:43

Az Összefogás a kortárs képzőművészetért csoport delegáltjai és védnökük, Maurer Dóra művésznő  a mai napon a Ferihegyen átnyújtották  a Ludwig Alapítvány Magyarországra érkező képviselőinek a minisztériummal szembeni követeléseiket. Valós szakmai egyeztetést kívánnak, melyben az AICA az FKSE és a tranzit .hu szervezetek delegáltjaival a sajtónyilvánosság előtt ül le a kormány egyeztetésre.

Szólj hozzá!

Occupy Ludwig

rendszter 2013.05.10. 23:01

Hát igen...

Szólj hozzá!

kommüniké

rendszter 2013.05.10. 11:49

A mai napon és ebben az órában zajló "Magyar fotóművészet az új évezredben" című, a Magyar Nemzeti Galériában rendezett kiállítás megnyitóján Szacsva és Pál az alábbi levélben olvasható döntése miatt nem lesz jelen és alkotásai ugyanemiatt nem szerepelnek a kiállításban (A levelet a művész április 29-én küldte el Baán Lászlónak):

 

"Dr. Szacsva y Pál
képzőművész

Dr. Baán László
Főigazgató Úr figyelmébe
Szépművészeti Múzeum-MNG

Tisztelt Főigazgató Úr!

Baki Péter, a „Magyar fotóművészet az új évezredben” c. kiállítás kurátora április 27-i emailjében tájékoztatott arról, hogy, a korábban megnyitó személyként nekünk, kiállító művészeknek kommunikált Lackfi János író helyett, a kiállítást Ön, a kurátor és Halász János, kulturális államtitkár úr nyitja meg.

Sajnálattal értesítem Önt, hogy ebben az esetben nem járulok hozzá műveim ebben a tárlatban való szerepeltetéséhez.

Döntésemet azzal indoklom, hogy nem értek egyet a kulturális államtitkár úr által képviselt kultúrpolitikával, tehát alapvető és feloldhatatlan elvi akadályát látom annak, hogy egy az általa megnyitott kiállításban szerepeltessem műveimet.

Kérem a Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galériával kötött szerződésem felbontását és kérem, tegyék lehetővé műveim eltávolítását a kiállításból.

Megértésére számítva,

Üdvözlettel,

Szacsva y Pál"

Szólj hozzá!

EINSTAND

rendszter 2013.02.19. 18:57

a kormány jóvoltából rövidesen a sötét akadémia rendelkezik a műcsarnokkal (bocsánat: Műcsarnokkal).

a szabad művészek tehát ma a Műcsarnok előtt  tüntettek. ezt megszoktuk. a szabad művészek tüntetnek egyet, ha baj van. de mit csinálnak a nem szabad művészek? azon kívül, hogy kukkolják az eseményeket valamelyik csatornán… mint például ezen…  mindegy.

ha viszont a többi csatornán nem szólt erről nekik senki, akkor mi megsúgjuk a nem szabad művészeknek, hogy ezentúl nem marad más alternatívájuk, mint beállni a sötét akadémiába, mert akkor majd újra kiállíthatnak a Műcsarnokban (pardon: műcsarnokban)

Szólj hozzá!

r.i.p. f.m.k.

rendszter 2013.01.10. 22:00

Az NMA, mint lentebb is említettük, Nemzeti Kulturális Emlékhellyé nyilvánít olyan kiállító intézményeket, melyek korábbi szerepük tekintetében elpusztultak. Legtöbbje közvetve-közvetlenül  a Nemzeti Igyekezet áldozatává vált. Például a Műcsarnok. A gyászolt intézmények között szerepel a balatonboglári  Kék Kápolna,a dunaújvárosi  Kortárs Művészeti Intézet, a budapesti  Videospace,  a Duna Galéria, a Dorottya Galéria és a legutóbb (kedden) temetett Fiatal Művészek Klubja.

Az FMK persze  nem a Nemzeti Igyekezet áldozata, nem is friss hulla, de áldozat a javából.

9476_441314185940654_913220108_n.jpg

Szólj hozzá!

rendszter 2012.12.16. 14:45

A Fekete Akadémia sötét korunk bevehetetlennek tűnő, ám tegnap mégis néhány hasadást is felvillantó fellegvárában vendégeskedett a nem nagyon intuitív nevű ám annál hatékonyabb NEMMA webes platform köré szerveződött „Szabad Művészek” csoportja. Ezek a művészek, (civilben hallgatók vagy tanárok, szabadúszók, mindegy is), jelentős életképességről és bátorságról tettek bizonyságot a nemzeti kövületek társaságának közgyűlésébe való beavatkozásukkor.

A művészet kivégzése iránt a szélesebb nyilvánosság is érdeklődést mutat. A Humán Platform által közzétett videót idézzük, mely tán a leginformatívabb összeállítás a témában:

Szólj hozzá!

Kunsthalál

rendszter 2012.12.14. 20:37

Sok minden lefolyt a Dunán legutóbbi posztunk óta... Majdnem minden, ami művészettel kezdődik Magyarországon... Aztán a Mücsit is elérte a Kunsthalál…

Az NMA jóvoltából, ami a helyszínt Nemzeti Kulturális Emlékhellyé nyílvánította,  a gyászoló tömeg mécseseket helyezhetett el a Kunsthulla lépcsőire:

Szólj hozzá!

mise en abyme

rendszter 2012.04.18. 13:16

A 10-dik NMA díjátadó millenáris hangulatába ágyazva két szatelit-esemény video-lenyomata:

Download:
FLVMP43GP

Szólj hozzá!

domináns, szubdomináns, tonika

rendszter 2012.04.18. 12:54

Horváth Tibor hasonló, de nem azonos című kiállításának finisszáló führungja, plusz egy-két belga rigmus:

Download:
FLVMP43GP

Szólj hozzá!

"Draw Your Money"

rendszter 2012.01.15. 16:28

Rajzold meg a pénzed (ha az ablakon kidobni nem tudod, megenni nincs gusztusod, megemészteni nincs enzimed és kiszarni nem ökologikus, mert akkor mi marad a törléshez...)

Ez volt a kiállítás címe és kezdete, a többi a videón (amit stábunk a megnyitón forgatott és Roland vágott olyan pörgősre végül):

 

 

 

Szólj hozzá!

9-dik

rendszter 2011.11.09. 10:24

Az NMA 9-dik díjátadójára a Szófia utca 25-ben került sor:

Szólj hozzá!

októberfeszt

rendszter 2011.11.05. 16:14

Az NMA október 23-i ünnepi kiállításának megnyitója a Szófia utca 25-ben az alábbiak szerint zajlott, leszámítva persze a képi és hangzó anyagra gyakorolt utókarcolatokat:

Szólj hozzá!

őszi dupla

rendszter 2011.09.25. 12:52

2011 szeptember 12-én, a tízéves toronyjubileum másnapján újabb, immár a nyolcadik NMA gálának lehettek részesei mindazok, akik ellátogattak a margitszigeti ősplatánhoz.

Video-dokumentációnk a korábban megrendezett ÁA átadót is magában foglalja.

 

Szólj hozzá!

NMA nyári hármas

rendszter 2011.06.30. 14:20

avagy az utóbbi NMA díjátadók eddig nem publikált naplója blog-sorrendben:

 

 

 

Szólj hozzá!

kalifornia

rendszter 2011.05.21. 12:54

Bodó Sándor, Fodor János, Horváth Tibor, Uglár Csaba a Trafóban

(kurátor: Fenyvesi Áron)

Szólj hozzá!

kurultáj és tárnahősök

rendszter 2011.05.19. 22:08

Március 23 és május 21 között a Knoll Galériában  az "Érzelmi tér" című kiállítás látható (mééég csak egy napig!) kurátor Pilinger Erzsébet. Kiállítók: Nemes Csaba és Katarina Šević. A videón zenés összeállításunk alatt/fölött Nemes Csaba szövege olvasható.

Szólj hozzá!

harmadik

rendszter 2011.03.23. 18:54

Idén március 15-én az egyre népszerűbb NMA napidíjat tizennégyen vehették át a Demo Galéria földszinti aulájában. Az NMA NAPIDÍJ kiosztó gála, mely idén harmadik alkalommal került megrendezésre, ugyanolyan harsányan vidám és ünnepélyes hangulatban zajlott, mint a korábbiak.

Zenés-tapsos összefoglalónk a videón:

Szólj hozzá!

A Budapest teszt

rendszter 2011.03.09. 11:49

Az NMA (prefenesztrált becenevén: Enema) első budapeti kiállításának, az NMA HÍRADÓnak megnyitójára  2011. március elsején látogatott el forgatócsoportunk az Akácfa utcai Demo Galériába.

Zenés beszámolónk a videón:

1 komment

A Vidokle kód

rendszter 2011.03.04. 00:45

(Ajánlott kötelező olvasmány az „elmélet és a konkrét hatalmi viszonyok közti hézag”-ról)

Állókép Jean-Luc Godard és Jean-Pierre Gorin 1972-es Tout va bien című filmjéből

 

 

 

 

 

 

Anton Vidokle 2010 májusában közzétett egy vérlázító cikket az e flux journal 16. számában (magyar fordítása az exindexen), amire  aztán „vérei” fel is lázadtak. A cikk a művész-kurátor páros viszonyának felhősebb vonatkozásait vállalta ecsetelni. Vidokle tudja, hogy a művészek nem olvasnak, tehát (mivel ő művész) a cikk címe az is lehetett volna, hogy „levél a kurátoroknak”. De nem az lett, mert végül is mindannyiunknak szól a levél. A köztünk feszülő viszonyok, tátongó szakadékok, „levegőben megállt” mondatok nem fognak lazulni, áthidalódni, megértésre találni, ha csak az egyik fél olvassa el ezt a cikket.

Vidokle amolyan agyalósabb típusú művész, az igaz, és üzletileg sincs rosszul eleresztve. Mondhatnánk, azáltal függetleníti magát, hogy minden irányba függőségi viszonyokat sző. És úgy tűnik, művészként, szervezőként, művészeti lap szerkesztőjeként, kiállítás rendezőként, archívum építőként olyan rálátással és tapasztalattal bír, ami feljogosítja és felbátorítja arra, hogy úgy nyilvánuljon meg, ahogyan a „Művészet művészek nélkül?” című opusában tette.

Bár sok mindent észrevételez és feltár, Vidokle szövegének legnagyobb érdeme maga az őszinte hangütés. Ezzel tesz legtöbbet a művészet termelésében résztvevők közti viszony rendezéséért. Úgy is fogalmazhatnánk, hogy, ha a művészek és „alkalmazóik” közötti párbeszéd ugyanolyan nyílt és szókimondó hangnemben folyna, mint amilyet Anton Vidokle most itt nekünk produkált, akkor rengeteg félreértés, sőt félremagyarázás helyet sem kaphatna benne, és láss csodát, minthogy az emberi és szakmai viszonyok kvázi a kommunikációban lakoznak, maguk e viszonyok is instans mód javulnának fel arra a szintre, melyen ez az áhított kommunikáció folyna.

Ez, azt hiszem, ilyen egyszerű.

Anton Vidokle cikke itt

Szólj hozzá!

Ismét keze van a falnak

rendszter 2011.02.26. 16:58

Kézfogás underground, koldusleves upperground.

Második NMA NAPIDÍJ kiosztó gála:

Szólj hozzá!

Jóslás magyar kártyából

rendszter 2011.02.26. 15:59

Sz.P. konkrét költészete Sz.P. elvont hangművészetére az Sz. B. megnyitóján
 

A jóslás, éppúgy mint a költészet, az időjárás jelentés vagy a politikusi sajtótájékoztató nem a valóságról szóló beszéd, hanem a valósághoz való viszonyulásunkat formálni igyekvő kinyilatkoztatás. A kortárs eszmetörténészek felfedezték, hogy a politikai programokban való hit a vallásos elképzelésekben való hit mintájára működik. Ami a vallás számára a babona az a politika számára a demagógia. Mindkettő a hallgatóság ignoranciájával vagy másféle kiszolgáltatottságával való visszaélés művészete.

Szacsva y Pál performansza a Szociál Bazár kiállítás megnyitóján (részlet):

 

 A Szociál Bazár kiállítás meghívója:

 

Szólj hozzá!

DIY or DIE

rendszter 2011.02.06. 18:48

Olyan idôket élünk, amikor Dave Winer, a blogolás és az RSS ôsapja azon agyal, hogyan lehetne megkerülni a „centralizált közösségi kommunikációt”, kiiktatva a korporatív szolgáltatókat (Twitter, Facebook, WordPress stb.) azáltal, hogy saját szervert mûködtetne minden mezei felhasználó (lásd mai Nettime hírlevél, 41/8).

Az NMA (Nemzeti Mûvészetért Alapítvány) eközben egy költőibb területen, de már élesben erodálja a hatalom-összpontosítás gyakorlatát, amikor a művészet centralizált díjazásának megkerülését valósítja meg, oly módon, hogy az általa (széles körben) meghirdetett művészeti díjat bárki automatikusan megkaphatja, aki saját önértékelése alapján arra jelölte magát.

 
Az elsô NMA NAPIDÍJ kiosztó gála”, a Fiatal Képzômûvészek Stúdiója  Rottenbiller utcai helyiségeiben zajlott tegnap, február 5-én, köményleves illattal fűszerezve. Verses-zenés beszámolónk a videón:
 
 

Szólj hozzá!

A magyar kritikus művészet dilemmája

rendszter 2010.12.20. 23:53

Magyar kurátorok gyakran megfogalmazták: „Nincs kritikus művészet Magyarországon”. Pedig kedvenc Fenesztránk jobboldali hasábjában (a dezambiguáció alatt közvetlenül) a felsorolt banner-link kollekció magyar művészek által alkotott kritikus művek csupán kiragadott példáira mutat.
 
Lehetséges, hogy a kritikus művészetre kiváncsi, azt felkarolni vágyó kurátorok nem ismerik ezeket a műveket?
 
Bárhogy is legyen, mától fogva a Fenesztra ezt a kommunikációs űrt igyekszik kitölteni, azzal, hogy közelebb hoz egymáshoz kritikus művészt és kritikus művészetet pártoló kurátort.
 
Sőt, mindaddig míg valamely kritikus képzőművészeti alkotás nem talál kurátori pártfogásra, hogy publikumához eljuthasson, a fenesztrátori gondviselésnek köszönhetően válik publikussá.
 
Első bejegyzésünkben az NMA projektről készült audiovizuális összefoglalót fenesztráljuk.
 
 
Az NMA projekt művészei (Antal Balázs, Farkas Roland, Horváth Tibor, Mécs Miklós és Radics Márk) a mai magyar hivatalos közbeszédben és a hétköznapi élet egyes szegmenseiben tapasztalható nemzeti túlfűtöttségtől való émelygésüknek adnak kifejezést. Az NMA alkotói az életünk egyre több területén megnyilvánuló tekintélyelvűség, irányíthatnámság és az ettől elmaradhatatlan, ezt tápláló követői, sőt dicshimnifikátori szellem iránti elítélő attitűdjüket is kifejezik, amikor a nemzeti szimbólumokkal ironikusan operáló montázsaikat a kiállító teremben és weboldalukon publikálják. Ezek a művészek nem a nemzeti szimbólumokat illetik kritikával (Hogyan lehet egy szimbólumot kritizálni? Miért lehetne felelős egy szimbólum?), hanem azok használatának bizonyos módozatait kifogásolják. Továbbá gyerekes vagy rosszindulatú azt feltételezni (sajnos megtörtént), hogy az NMA művészei nemzeti érzéseket kívántak volna sértegetni, amikor kiállításukat egy olyan területen rendezték meg (Erdélyben), ahol a helyi lakosság, nemzeti kisebbségként, a nemzetállami berendezkedés áldozataként éli mindennapjait. Érthető, hogy egy ilyen beavatkozást ott sajátos érzékenységgel fogadnak. Éppen ezért figyelemre méltó, hogy a kiállítás helyi sajtóban megjelent visszhangja nagyobb mértékben volt pozitív, mint elutasító. A kritikus művészet mindenhol felüdítő!

Szólj hozzá!